Columns

Toch studeren in het buitenland?

Henk Penseel was (onder andere) docent aan de HU en blogt sinds 2010 voor de Trajectum-site. Ditmaal: zoveel mogelijkheden om in het buitenland te studeren, maar je moet er wel wat moeite voor doen.

Onlangs zat ik in de auto en hoorde Nuffic-directeur Freddy Weima een warm pleidooi houden voor studies in het buitenland. Hij werd eerst geïnterviewd door de dienstdoende verslaggeefster over zijn eigen ervaringen en mocht daarna in drie minuten zijn verhaal doen. Weima vertelde dat hij zelf politicologie in San Francisco had gestudeerd. Behalve dat je de taal goed onder de knie krijgt, roemde hij de mogelijkheid om bijvakken te studeren.

Ik volg Freddy Weima al enige tijd op Twitter. Hij verstuurt dagelijks tweets in het Nederlands, soms in het Engels en ook in het Fries. Daardoor ken ik zijn interesse voor muziek. In San Francisco, de stad van de flower power, kon hij zijn muzikale kennis op universitair niveau ophalen. Vol vuur sprak hij over de nog steeds toenemende mogelijkheden om in het buitenland te studeren en stage te lopen. En dat geldt sinds kort ook voor mbo’ers.

Het is alleen zo jammer dat er onder de NPO1-luisteraars zo weinig studerenden zijn. Het is net zoiets als de dure programma’s die opgezet zijn voor de zogenoemde jonge draaideurcriminelen. Zij communiceren alleen maar onderling en hebben geen weet van die speciaal voor hen opgezette opvoedkundige programma’s.

Nuffic en veel docenten doen hun best om studenten uit te leggen hoe waardevol het is om in het buitenland stage te lopen of om in het buitenland te studeren. In de Nationale Studenten Enquête 2017 waren studenten, op een schaal van 1 tot en met 5, toch het minst tevreden (met 3.06) over de mate waarin ze gestimuleerd worden om dat te doen.

Er zijn zoveel sites met informatie. Bijvoorbeeld www.wilweg.nl met een checklist, landenvoorkeur, financiering, noem maar op. Maar je moet het zelf willen en inderdaad enthousiaste docenten hebben, of vrienden of ouders die je wijzen op al die extra’s, die je nu kan grijpen.Een voorbeeld waarop ik vandaag per ongeluk klik: voor studenten van hogescholen en universiteiten die een creatieve studie volgen; ze kunnen samen met Franse en Belgische studenten aan een innovatief project werken. Hoppa, zo zijn er nog zoveel. Maar je moet er wel een beetje moeite voor doen. Zou het daar aan liggen?

Vorig jaar werd de Wet bevordering internationalisering hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek door de Eerste Kamer aangenomen (alleen de PVV en de SP waren tegen). Wil je het naadje van de kous weten: http://bit.ly/2r18E7D. Alexander Rinnooy Kan zegt over internationale studenten in Transfer: ‘Reizigers zijn ze allemaal, zoals Erasmus dat eerder was, onverminderd gedreven door nieuwsgierigheid.’