Toch geen spaceboxen op de Archimedeslaan

Jarenlang is erover gesproken; de spaceboxen die bij de Archimedeslaan zouden moeten komen. Maar nu is het zeker, de studentencontainers komen niet op deze locatie.

De spaceboxen kennen een onrustige geschiedenis. De felgekleurde woonunits voor studenten stonden eerst in De Uithof maar moesten plaatsmaken voor het nieuw studentencomplex Johanna. Na onderzoek door de gemeente leek het terrein van Archimedeslaan 16, waar het voormalig onderkomen van de faculteit Educatie staat, de meest geschikte plek. De gemeente besloot een vergunning af te geven.
Omwonenden zaten hier echter niet op te wachten en stapten in 2013 naar de rechter. De vergunning werd eerst opgeschort en daarna zelfs nietig verklaard door de bestuursrechter. Er zouden fouten gemaakt zijn en de vergunning had niet afgegeven mogen worden. De gemeente en SSH, eigenaar van de spaceboxen, onderzochten hoe de woningen toch geplaatst konden worden.
Nieuwe locatie
Op 1 november 2014 werd een nieuwe vergunningsaanvraag ingediend voor het plaatsen van de 234 wooncontainers. De gemeente heeft in december 2014 weer een vergunning verstrekt. Maar nu heeft de eigenaar van het terrein plannen met de grond en daardoor is de grond niet langer beschikbaar dan vier jaar. Dit zou voor de SSH te kort zijn voor een verantwoorde exploitatie. De spaceboxen komen dus niet bij de Archimedeslaan. 'Het is nu definitief', laat Annemiek van Vondel van SSH weten.
Ondertussen is de zoektocht naar een nieuwe locatie gestart. Wel zijn er al 12 spaceboxen verkocht, verkoop van alle containers is ook een mogelijkheid.

Bron: DUIC.nl