Tokkelen voor het goede doel

Foto: Kees Rutten

‘Ik ben een beetje bang, want ik heb hoogtevrees. Maar als ik straks beneden sta, voel ik me een held.’ En zoef… weer een student die naar beneden tokkelt aan een stel kabels, beveiligd met een gordel om.

Vertrekpunt is de elfde verdieping van studentenflat Johanna in De Uithof, eindpunt het weiland een stuk verderop. Onderweg klinkt vaak een ijzig gegil.

Studenten betalen graag 5 euro voor deze ervaring, op donderdag 9 en vrijdag 10 maart mogelijk gemaakt door de Utrechtse Studenten Alpen Club (USAC). Het event is onderdeel van de RAGweek, waarbij Utrechtse studentenclubs geld inzamelen voor goede doelen. Dit jaar zijn dat Plusbus Erop Uit (voor ouderenvervoer in Leidsche Rijn) en Stichting Leergeld Utrecht (voor financiele bijdrages aan activiteiten voor kinderen van onbemiddelde ouders).

Therapie
Ondertussen spekken de studenten met hun sprong de goededoelenkas. ‘Het is een soort therapie’, zegt een studente Journalistiek vlak voor haar sprong. ‘Als je bang bent voor hoogten moet je het juist doen.’ Haar gil galmt tussen de gebouwen in De Uithof.

Utrechts VVD-raadslid André van Schie opende de tokkelbaan donderdagochtend met de eerste sprong. Deze twee dagen zijn alle gereserveerde plekken vergeven. Dat zijn er tien per uur. Maar studenten en anderen kunnen zich nog wel in de hal van Johanna melden. Zij kunnen tussendoor een sprong wagen.