Top 10: de meest gelezen Trajectum-verhalen

Een overzicht van de best gelezen verhalen in het afgelopen schooljaar. Over onrust en onrust, plus de reacties daarop.

Door Marc Janssen

We wilden een overzicht plaatsen van de best gelezen verhalen sinds de zomervakantie van 2015. Zo’n jaaroverzicht geeft vaak een mooi overzicht van gebeurtenissen aan de hogeschool, afgewisseld met verhalen over opvallende studenten, grappige blogs en een paar uitgesproken meningen.

Maar afgelopen jaar was het anders. Het hele jaar werd er gepraat over HU Diensten en over herhuisvesting van de hogeschool. Die gebeurtenissen overschaduwen alles, zo blijkt uit de Top 10.

Later deze week dan maar: de opvallendste verhalen volgens de Trajectum-redactie (met opvallende studenten, uitgesproken meningen en meer…)

1. Docent die in NRC zijn verhaal doet, is ‘held’. Over docent Chris van der Heijden, die als enige met eigen naam aan NRC (zie nummer 2) vertelde over zijn afkeer van bureaucratie. Het leverde hem veel steunbetuigingen op, vertelt hij.
  2. NRC: verstikkende sfeer op de HU. Toen een landelijk dagblad begin april vertelde over onrust aan de HU, kon niemand er meer omheen: aan de HU was iets aan de hand.
  3. Heidelberglaan 7: En, bevalt het? Dat andere grote onderwerp van dit jaar: de herhuisvesting van de HU. Het artikel riep veel reacties op, vooral op Facebook (zie ook nummer 10)
  4. Cvb-voorzitter: ‘Verticale aansturing kan echt niet meer’. Voorzitter Jan Bogerd reageerde uitgebreid op NRC en de onrust.
  5. Cvb-voorzitter: ‘Reorganisatie was wellicht beter geweest’. Bogerd in een eerste reactie op NRC-verhaal.
  6. Personeelsraad HU Diensten stapt op. Hadden we al gemeld dat er onrust was? Dit was in december 2015.
  7. Kamervragen SP over ‘centralisme’ bij de HU. En ja hoor, de landelijke politiek ging zich ermee bemoeien.
  8. Reconstructie op medium.com: van bezuinigingen tot onrust en onderbuikgevoelens. Het complete verhaal, voor wie wil weten hoe het werkelijk zat.
  9. College gaat ‘on tour’ vanwege NRC-artikel. De reactie van het bestuur: luisteren, luisteren, luisteren.
  10. Dikke onvoldoende voor verbouwde locatie Heidelberglaan. Uitslag van een enquête, ook begin april. Onder het motto: slecht nieuws komt nooit alleen.