Trajectum brengt special over Stad van de Toekomst

De papieren Trajectum is uit! Het tweede nummer van ons kwartaalblad dit schooljaar duikt dieper in de Stad van de Toekomst. Maar er is meer te lezen: over solliciterende docenten, vluchtelingstudenten over de taal en toekomst, columns en winacties.

De HU wil in haar profiel een sterke focus op ‘de kwaliteit van samenleven in een stedelijke omgeving’. Trajectum zocht naar de betekenis daarvan. De ene lector, Gerrita van der Veen, benadrukt dat er al veel gebeurt op het terrein van stadsontwikkeling. Maar, waarschuwt ze: ‘De kunst is flexibel te blijven.’

De andere lector, Nadja Jungmann, timmert al concreet aan de weg naar een sociale, rechtvaardige stad. In een interview geeft ze een inkijkje in brainscience-informed coaching voor een betere schuldhulpverlening. Plus antwoord op de vraag hoe je met onderzoek ook de media en politiek kunt bereiken.

Maar de Stad van de Toekomst is niet een onderwerp van onderzoekers alleen. Het zijn juist de jongeren die als vernieuwende generatie de stad kunnen vormgeven, stelt Hans Mommaas, directeur van het Planbureau voor de Leefomgeving. En dus is de HU, met de jaarlijkse instroom van nieuwe studenten, uiterst belangrijk voor Utrecht 2.0. Een stad die zomaar kan uitgroeien tot creative city. Waar overigens geen kamernood meer hoeft te zijn en die bloeit dankzij hotspots als Rotsoord en Werkspoorkathedraal.

Naast deze interviews, achtergronden en beeldreportages brengt Trajectum het verhaal over solliciterende docenten, die eerst een proefles moeten geven. Plus columns, winacties en vaste rubrieken. Bijzondere aandacht is er voor een viertal vluchtelingstudenten, die vertellen over hun toekomstdromen, (taal-)problemen en deelname aan de prebachelor ICT van de HU.

Het magazine ligt in de bakken op alle HU-locaties. Je kunt ook de online versie lezen.