Trajectums Top 10 van invloedrijkste lectoren

Welke lectoren van de HU hebben de meeste invloed? Trajectum onderzocht het en publiceert dinsdag 13 januari de ‘Top 10 invloedrijkste lectoren’. De nummer 1 is: Piet Bakker, lector Massamedia en Digitalisering aan de faculteit Communicatie en Journalistiek.

De 41 lectoren die op de hogeschool rondlopen, zijn autoriteiten op hun vakgebied. Ze nemen deel aan het publieke debat door te publiceren in wetenschappelijke tijdschriften en te figureren in de media. Kortom: de lectoren vormen voor een belangrijk deel het gezicht van de hogeschool naar buiten.

Om erachter te komen welke lectoren zich het afgelopen jaar het meest lieten gelden, turfden we via de elektronische knipselmap Lexis Nexis het aantal keren dat zij voorkwamen in Nederlandse kranten en tijdschriften. Ook  telden we met behulp van zoekmachine Google Scholar hoe veel publicaties ze in die periode op hun naam hebben staan. Op die manier ontstond een ranking van tien meest invloedrijke lectoren.

Dat ‘mediaprofessor’ Bakker de lijst aanvoert is niet zo verwonderlijk. Journalistiek krijgt immers veel aandacht in de media. Maar het is ook een bewuste strategie om veel te publiceren. ‘We wachten niet met publiceren tot het eindrapport of academisch artikel van ons onderzoek klaar is. Dat is zo 1980’, zegt hij in een interview in het papieren magazine.

De hele Top 10, het interview en achtergrondartikelen staan in Trajectum nummer 5, dat dinsdag 13 januari verschijnt en online te lezen is.