Transferium De Uithof krijgt klimwanden

Het transferium in De Uithof wordt voorzien van twee klimwanden. Daarmee wordt de P+R (parkeer en reis) de eerste in Nederland waar je niet alleen met trap, lift of auto naar boven en beneden kan, maar ook langs de muur.

Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, het UMC en de gemeente Utrecht hebben dinsdag hun handtekeningen gezet voor de bouw van de het transferium, die komend voorjaar van start gaat. De oplevering is in de loop van 2012.

De parkeergarage met overstapgelegenheid op het openbaar vervoer verrijst tussen sportcentrum Olympos en de aansluiting op de A28 en wordt het eindpunt van de toekomstige trambaan naar De Uithof. De garage biedt plaats aan tweeduizend auto’s. Hiervan zijn er vijfhonderd bedoeld voor P+R. De overige 1500 zijn voor medewerkers en bezoekers van de universiteit, de hogeschool, het UMC en toekomstige instellingen en bedrijven in het Utrecht Science Park, zoals De Uithof moet gaat heten.

De klimwanden komen er op verzoek van de studentensportverenigingen, die gebruik maken van sportcentrum Olympos en de Utrechtse klimvereniging USAC. Opdrachtgever voor de bouw van de wanden is de Universiteit Utrecht.