Treinstoring? Dan maar geen tentamen

De hogeschool en universiteit in Utrecht missen wat docenten, en niet alle studenten lukte het vandaag om op hun tentamen te verschijnen. Maar verder reageert men op de treinstoring als op een regenbui: jammer dan, niets aan te doen.

Voor het gestrande personeel twittererde de Hogeschool Utrecht vanmorgen een link rond om vanuit huis bij de databanken van de bibliotheek te komen. Een grote treinstoring is 'lastig en vervelend', aldus de woordvoerder, 'maar we zijn bij de hogeschool wel ingesteld op thuiswerken'.

Gemist college
Veel tentamens zijn vorige week afgenomen, dus voor de meeste gestrande studenten blijft de schade vandaag beperkt tot een gemist college. Wie toch een toets had, kan met de docent een nieuwe afspraak maken. Dat gebeurt wel vaker, weet de woordvoerder. 'Het is ten slotte niet de eerste keer dat er iets met de trein gebeurt.'

Ook aan de Universiteit Utrecht is de tentamenweek net achter de rug: veel faculteiten beginnen vandaag aan een nieuw semester.

Voor de tweede keer in korte tijd ligt het treinverkeer rond Utrecht Centraal urenlang plat. Vervelend, ook voor hogescholen en universiteiten. Maar ach, gemiste tentamens zijn heus wel weer in te halen.

Bespotten van NS
Het bespotten van de NS is inmiddels een nationaal tijdverdrijf geworden en de Tweede Kamer eist opheldering over de wisselstoringen en sneeuwvlokjes die het treinverkeer zo vaak ontregelen.

Tom Hoven, voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond, beaamt dat onderwijsinstellingen meestal coulant omgaan met studenten die niet komen opdagen vanwege gedoe bij de spoorwegen. Vanmorgen strandde de LSVb zelf ook op Utrecht Centraal. Door de storing konden Hoven en zijn collega’s niet naar Leiden voor een bijeenkomst met minister Bussemaker van Onderwijs.

Foto: Twitter.com/alpenweerman