Columns

Trends

In 1979 werkte ik bij de Amsterdamse vestiging van het Amerikaanse reclamebureau JWT, net als de toen nog jonge copywriter Harry Obdeijn. Hij is nog steeds actief in het reclamevak en tevens columnist in het vakblad Adformatie. In dat jaar ontmoette ik voor ’t eerst mijn huidige collega Bert Carstens, die marketingmanager bij Nutricia was. Vandaag gaf Bert mij het boekje Ik zie ik zie wat jij niet ziet met daarin voorspellingen voor na de jaren tachtig. Het werd als een relatie geschenk door JWT aan haar klanten verstrekt.

Het is leuk om te zien welke voorspellingen enigszins uitgekomen zijn. Mannen gaan behalve hun baard ook hun borsthaar scheren. Ik vond het bijbehorende tekeningetje leuk, maar had nooit gedacht dat er al heel wat mannen rondlopen die ook al het haar rondom hun scrotum wegscheren. Harry voorzag het verdwijnen van lange krantenartikelen en dat televisie definitief gecommercialiseerd wordt tot een wat infantiel, volledig amusementsmedium. De CD (compact disc) moest nog op de markt komen. De opmars van het beeld wordt voorspeld en visueel spektakel zal in het theater belangrijk zijn en de musical zal het gaan winnen van het toneel. Zullen we Harry inhuren om de toekomst van ons onderwijs te voorspellen?