Kort

Trimbos-instituut waarschuwt voor Tesla-pillen die Nijmeegse studenten gebruikten

De zeven Nijmeegse studenten die afgelopen weekend in het ziekenhuis belandden na drugsgebruik, slikten zogenoemde Tesla-pillen. De pillen bevatten een zeer hoge doses van de hallucinerende stof DOC en zijn daardoor gevaarlijk, blijkt uit onderzoek van verslavingsinstituut Trimbos.

De pillen, roze van kleur en herkenbaar aan het logo van autofabrikant Tesla, waren afgelopen zaterdag uit voorzorg al door Trimbos toegevoegd aan de red-alert app. Het Trimbos-instituut waarschuwt dat de pil sinds begin april verkocht wordt als een 2C-B-pil, een hallucinerende drug met minder heftige effecten. De pillen zijn op verschillende plekken in het land gesignaleerd. De hoge doses DOC zorgt voor sterke tripeffecten en hevige hallucinaties. Daarnaast kan het zorgen voor een verhoogde hartslag, agressie, epileptische aanvallen en verhoogde lichaamstemperatuur.

‘Gebruik deze pil absoluut niet,’ luidt het advies van Trimbos. ‘Als iemand deze pil toch al heeft ingenomen en daardoor heftige effecten ervaart, schakel snel de medische diensten in en probeer de persoon in kwestie in de tussentijd zoveel mogelijk te kalmeren.’