Lifestyle

Troostkleding: Post-lockdown looks & studentenstijl op de HU.

Foto's: Kees Rutten

Kleding doet veel met een mens. Tijdens de lockdown waren de variaties in lounge wear niet aan te slepen. We zochten vooral textiele troost tijdens deze pandemie. Want waarom zou je ook die oncomfortabele hoge hakken of dat strakke pak aandoen tijdens het videobellen?  Nu het onderwijs weer is begonnen, is de vraag: doen we nu iets speciaals aan? Trajectum fotografeerde de beste post-lockdown looks onder onze studenten.

Esmee (18)

Draagt: streepjestrui, wijde spijkerbroek, dr. Martens schoenen, kleurige tas en oversized jas.

‘Kleding bepaalt toch hoe je je uit en waar je zelf voor staat. Ik hou van oversized kleding, kleurtjes en gekke dingetjes zoals ik nu aanheb. In de lockdown droeg ik gewoon een sportlegging met een trui. Nu ik naar school ga, kleed ik me toch preppier dan toen ik achter de laptop zat.’

Angelica (21)

Draagt: Een oranje vest, zwarte schoenen met gespen, ‘preppy broekje’, frivool wit bloesje met leren tas.

‘I like to wear something that is comfortable,  I don’t believe comfortableness is equal to sports clothes. With clothes I can project and express myself. Most of the human communication is based on non-verbal communication.
During the lockdown I was living in Spain and wearing my pyjamas all the time.’

Benjamin (29)

Draagt: een spijkerbroek, zwarte sneakers met witte rand, rode v-hals en vest.

‘Ik draag het liefst wat ik aanheb op dit moment, een simpele broek, T-shirtje en een vest of warme trui. Simpele kledij eigenlijk. Kleding is voor mij een vorm van identiteit. Ik kleed mij nu niet anders dan voor de lockdown.’

Daan (19)

Draagt: witte sneakers. Een strakke broek, wit Calvin Klein-shirt en een groenig jasje.

‘Ik draag vooral merkkleding, het maakt mij niet uit wat anderen ervan vinden. Ik vind het prettig om er goed bij te lopen en niet als een soort sloeber. Toch een soort onzekerheid denk ik. Als ik thuis ben of naar vrienden ga draag ik een joggingbroek, maar als ik naar buiten ga niet. Mijn vrienden kennen mij toch al zoals ik ben.’

Rosita (18)

Draagt: wijde spijkerbroek, zwarte schoenen, blauwe blouse en zwart shirtje.

‘For me clothes are a form of self-expression and being comfortable in your own skin. It shows your personality. During the lockdown I would wear hoodies all the time, and sweatpants. Never something like this (points to her clothes), ever. I will now put on some jewelry and a watch, just to add to the whole outfit.’

Auke (19)

Draagt: wijde bruine broek met patroon, groene sneakers, lichtbruin vest en wit T-shirt.

‘Ik draag normaal oversized kleding, geen skinny jeans ofzo. Ik draag ook graag kleding die niet iedereen zomaar heeft, maar iets dat een beetje apart is. Ik koop geen kleding bij de H&M ofzo.

Deze schoenen zijn van Tears, een soort underground merk, dat ik support door het te dragen. Fast fashion vind ik niks. Nu kan ik heel blij worden van een leuke outfit aanhebben of een compliment krijgen.
Ik draag nu geen andere kleding dan tijdens de lockdown.’

Ook interessant: Podcast over seksuele intimidatie.