TU Eindhoven wint EK robotvoetbal

Nederland is een Europees voetbalkampioen rijker. Een team van vijf robots van de TU Eindhoven won zondag in het Duitse Magdeburg de Robocup German Open. In de finale versloegen de Eindhovense robots het team van de universiteit van Aveiro met 5-1.

Het Nederlandse team was het hele toernooi al goed op dreef. In acht wedstrijden maakte ‘Tech United’ 79 doelpunten en kreeg het maar vier goals tegen. De wedstrijden van twee keer vijftien minuten worden gespeeld door teams van ieder vijf voetbalrobots. De ‘spelers’ zijn uitgerust met camera’s die het hele veld kunnen overzien. Met slimme software bepalen ze zelf de wedstrijdtactiek.

Tech United bestaat op de achtergrond uit twintig studenten, promovendi en wetenschappers. De Robocup waarin het team speelt, is opgezet om onderzoek naar robotica op een competitieve manier te verbeteren. Het doel is om in 2050 een team van robots te laten winnen van de regerend wereldkampioen voetbal.

Uiteindelijk moeten de robots meer en nuttiger dingen kunnen dan tegen een bal schoppen. De technologie is bijvoorbeeld ook bruikbaar voor taken in de zorg en huishoudelijk werk.