Twee prijzen voor het beste praktijkgericht onderzoek

De HU is twee keer in de prijzen gevallen bij de RAAK Award 2013 voor het beste praktijkgericht onderzoek. Dat werd gisteren bekend gemaakt tijdens het jaarcongres van de Stichting Innovatie Alliantie (SIA) in Den Haag.

De eerste prijs ging naar het project NAT-test van het lectoraat Innovative Testing in Life Sciences & Chemistry. De derde prijs is voor het project TransFysA van de lectoraten Leefstijl & Gezondheid en Product Development and Engineering. In totaal waren er tien projecten genomineerd.
Testbatterij
De NAT-test is een alternatieve testbatterij voor de veiligheid en werking van natuurlijke stoffen. Het staat onder leiding van Raymond Pieters (lector Innovatieve testmethoden bij de HU en toxicoloog bij de Universiteit Utrecht) en Cyrille Krul (bijzonder lector Alternatieven voor dierproeven bij de HU en programmamanager Vervanging dierproeven bij TNO).

Het TransFysA-project ontwikkelde de app Talking Touch Screen (TTS) waarmee fysiotherapeuten beter inzicht krijgen in de klachten van hun laaggeletterde patiënten. Het wordt gerund door Harriët Wittink (lector Leefstijl en Gezondheid) en Marlies Welbie (onderzoeker bij het lectoraat Leefstijl en Gezondheid, docent aan de faculteit Gezondheidszorg en beleidsmedewerker diversiteit).