Tweede Kamer wil dat studenten jaar langer kunnen studeren

Het is ‘een stap in de goede richting, maar niet genoeg’, zegt voorzitter Lyle Muns van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb). Een meerderheid in de Tweede Kamer steunt een motie van GroenLinks en D66 om studenten die een studieachterstand oplopen door de corona-uitbraak een jaar langer kunnen studeren. Zij hoeven dan geen collegegeld te betalen, schrijft Nos.nl.

De regeling geldt voor studenten van hogescholen, universiteiten en het mbo. De inkomsten die instellingen mislopen (zij innen het collegegeld) moet het kabinet dan vergoeden. Minister-president Rutte zei gisteren dat de ministers van onderwijs werken aan een Nationaal Programma voor het onderwijs na corona. Een jaar langer studeren kan daar een onderdeel van uitmaken.

LSVb-voorzitter Muns wijst erop dat het voorstel van de Tweede kamer alleen van toepassing is voor studenten die een achterstand oplopen. De LSVb wil dat alle studenten een jaar extra krijgen. Aanstaande dinsdag komt de studentenbond met een eigen voorstel. ‘Met deze steun doe je wat voor studenten met studievertraging, maar vallen de meeste studenten buiten de boot’, zegt hij in een verklaring.