Kort

Tweede Kamer wil geen bsa voor universiteiten dit jaar

Een meerderheid van de Tweede Kamer heeft ingestemd met een motie om het bindend studieadvies ook bij universiteiten te schrappen dit jaar. Eerder gebeurde dat al bij alle hogescholen in het land.

Studentenorganisaties LSVb en ISO pleiten al langere tijd voor het uitstellen van het bsa. LSVb-voorzitter Lyle Muns: ‘Door de coronacrisis hebben eerstejaars studenten een abnormaal jaar. Dan is het niet wenselijk om het bsa op een normale manier toe te passen. Wij roepen universiteiten op snel gehoor te geven aan de wens van de Kamer.’

Als eerstejaars onvoldoende studiepunten halen, kunnen ze van de opleiding afgezet worden. Wegens de coronacrisis was het bsa vorig jaar op hogescholen en universiteiten al geschrapt.