Tweede Kamer wil geen verplichte registratie studieschuld bij DUO

Foto: Kees Rutten

De Tweede Kamer wil geen officiële schuldverklaring voor mensen die een nog openstaande studielening hebben. Het plan om het voor banken makkelijker te maken om bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) de studieschuld op te vragen kan niet op steun rekenen.

Bij de invoering van het leenstelsel ‘is beloofd dat de schuld niet geregistreerd wordt’, zegt D66-Kamerlid Paul van Meenen in het Nederlands Dagblad. ‘Daar houden wij ons aan. Dat wordt nu ook niet voorgesteld, maar wij willen geen enkele stap zetten in die richting.’

Ook de SP staat niet achter het verplicht registreren van de studieschuld. ‘Het is weliswaar vrijwillig op te vragen, maar als banken het gaan eisen is het natuurlijk toch een registratie’, aldus Kamerlid Frank Futselaar.

Verzwijgen

Minister Kasja Ollongren van Wonen schreef twee weken geleden in een brief aan de Kamer dat mensen bij het aanvragen van hun hypotheek hun studieschuld moeten opgeven, maar dat dit nog niet altijd gebeurt.

‘Het is belangrijk dat hypotheekadviseurs en kredietaanbieders kunnen verifiëren dat de opgave rondom de studieschuld klopt’, aldus Ollongren. ‘Het verzwijgen van een studieschuld kan op termijn tot financiële problemen leiden.’

Donderdag wordt er gestemd of het wetsvoorstel definitief van tafel gaat.