Tweedejaars Integrale Veiligheidskunde moeten tentamens opnieuw maken

Twee tentamens van de opleiding Integrale Veiligheidskunde zijn ongeldig verklaard. Een docent vertelde vooraf te veel over de inhoud ervan. Daarom moeten alle 140 tweedejaars studenten de toetsen opnieuw maken.

Het gaat om deeltoetsen over de vakken ‘Vitale Infrastructuur’ en ‘Analyse en interpretatie’ uit de afgelopen tentamenperiode, eind januari/begin februari. Bij deze twee toetsen hadden studenten ‘voorkennis’ van de inhoud, zo staat het in een mail van de opleiding. ‘Hoewel de tentamenvragen zelf niet zijn uitgelekt, was er te veel en te gedetailleerde informatie beschikbaar over de onderwerpen die getoetst zouden worden.’

Volgens opleidingsmanager Michiel Hoefsloot zijn studenten zelf naar de examencommissie gestapt. ‘Zij realiseerden zich dat ze tijdens de lessen wel erg veel informatie over de toetsen kregen en vroegen zich af of dat wel in orde is’, zegt hij.

Diploma

De examencommissie onderzocht de zaak en verklaarde de twee tentamens ongeldig. Sommige studenten balen daar behoorlijk van. ‘We vragen ons af of wij collectief worden gestraft voor de fouten van anderen’, zegt een student die anoniem wil blijven.

De opleiding stuurde de studenten een mail met uitleg en excuses en organiseerde afgelopen maandag twee bijeenkomsten voor studenten. Om de studielast te spreiden, maken de studenten één tentamen op korte termijn opnieuw en een ander later.