Nieuws

Twijfel over het nut van promoveren in het hbo

Met zijn lectoraat wil hij bijdragen aan de ontwikkeling van een meer academische cultuur binnen de HU, zegt Cok Bakker, lector Normatieve professionalisering aan de faculteit Educatie van HU en tevens hoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Hij vertelt dat in een interview met DUB, het onafhankelijk platform van de UU. Gisteren hield hij zijn openbare les annex oratie.

De upgrading van de academische cultuur binnen de HU is hard nodig, vindt hij, ‘want ik ben geschrokken van het gebrek aan onderzoeksvaardigheden bij de staf’. Bakker: ‘Veel hbo-docenten die afstudeeronderzoek van studenten moeten begeleiden, zijn niet in staat om op een analytische manier een onderzoeksproject op te zetten. Door al mijn promovendi in één groep te zetten met elke maand een bijeenkomst waar we onderzoeksproblemen bespreken en waar universitaire medewerkers voordrachten houden, kunnen de hbo-docenten ervaring opdoen in het voeren van discussies op academisch niveau.’
 
De lector en hoogleraar vraagt zich af hoe hard het onderscheid is tussen hbo- en universitair onderzoek. ‘Neem het empirisch onderzoek bij Sociale Wetenschappen. Veel daarvan zou je net zo goed in een hogeschool kunnen doen, maar wordt het daar ander onderzoek van? Laten we ophouden over verschillende soorten onderzoek te praten. Waar het om gaat, is dat alle onderzoek, waar het ook gebeurt, aan dezelfde kwaliteitseisen voldoet.’
 
Bakker betwijfelt in het interview het nut van promoveren van hbo-docenten, zoals bij hogescholen in zwang is. Het promotieonderzoek is bedoeld ter voorbereiding van een onderzoeksloopbaan en dat is doorgaans niet de ambitie van de docenten. ‘Zij willen betere docenten worden, maar het is voor mij nog maar de vraag of een gepromoveerde hogeschooldocent ook altijd een betere docent is. Goed leraren kunnen opleiden is heel iets anders dan zelfstandig onderzoek kunnen doen. Een promotietraject is prima als mensen echt gemotiveerd zijn voor het doen van onderzoek, maar ik vind dat hbo-bestuurders soms wel erg veel nadruk op promoveren leggen. Er hangt binnen het hbo een soort roze wolk idee rond de promotie, die lang niet altijd terecht is.’
 
Lees ook het interview met Cok Bakker over de docent als professional in Trajectum nummer 12