Twintig banen weg bij Communicatie en Journalistiek

Bij de faculteit Communicatie en Journalistiek moeten twintig fulltime banen verdwijnen. Dat meldt interim-directeur Renate Litjens in faculteitsblad Paduaan.

De faculteit kampt met een miljoen euro tekort op de begroting. Belangrijke oorzaak is een dalend aantal studenten bij de opleidingen. De directie sluit gedwongen ontslagen van vaste docenten uit, meldt Paduaan. Van een onbekend aantal docenten in tijdelijke dienst zal het contract niet worden verlengd en anderen krijgen de mogelijkheid om vervroegd met pensioen te gaan.

De maatregel komt niet helemaal als een verrassing. In januari werd bekend dat de begroting van de HU over het jaar 2013 een tekort van 11,3 miljoen euro laat zien. Dat moet worden opgevangen door het afvloeien van 85 fulltime docenten. Naast natuurlijke selectie (zoals pensioen) zullen docenten – in tijdelijke en vaste dienst – die niet goed functioneren of onvoldoende geschoold zijn het veld moeten ruimen.