UIT dag 1: een voorzichtige verkenning én de beste tips voor een kamer

Foto: Maarten Nauw

Nog wat onwennig kijken de kersverse Utrechtse studenten om zich heen. Het toch wat klinische TivoliVredenburg heeft overdag een andere sfeer dan tijdens het bruisende nachtleven, zeker ook omdat de barren op deze maandagmiddag nog gesloten zijn. Maar dat weet het gros van deze aanstormende studenten nog niet. Dit is hun eerste kennismaking met de stad Utrecht in al haar facetten: de Utrechtse Introductie Tijd (UIT).

Plukjes studenten verspreiden zich door de Utrechtse binnenstad. Hun dag begint in TivoliVredenburg, waar het openingsprogramma in drie shifts wordt afgewerkt. Op het programma: twee optredens van dansschool Touché en een opgenomen videotoespraak van burgemeester Jan van Zanen, die pardoes vergeet dat niet alleen de Universiteit Utrecht, maar ook onder meer de Hogeschool Utrecht en de HKU een zwik nieuwe studenten afleveren in zijn stad.

Ook wordt er een wat obligate quiz gehouden met deelnemers Tineke Zweed (College van Bestuur op de HU) en Rector Magnificus Henk Kummeling van de UU. Ze eindigen gelijk, ‘want studenten op de HU en UU zijn ook gelijk’, maar omdat het quizje inmiddels voor de derde keer op het podium wordt opgevoerd, verliest het iets aan spontaniteit. De studenten in de zaal maakt dat overigens niet uit: ze lijken alle informatie over hun toekomstige stad gretig op te nemen.

De aftrap in TivoliVredenburg. | Foto: Maarten Nauw

Volgens locatiecoördinator Josianne zien de studenten er nu nog ‘fris en heel wakker’ uit. ‘Ik heb het idee dat de sfeer heel relaxed is. Iedereen loopt rustig door, ze zijn blij en ik hoor veel positieve reacties over bijvoorbeeld de UIT-band, die speciaal voor de UIT een lied heeft geschreven en iedere avond hier in TivoliVredenburg optreedt.’ Dat frisse zal er aan het einde van de week hoogstwaarschijnlijk vanaf zijn, denkt ze. ‘Maar deze week gaan ze nooit vergeten.’

Renske is zo’n nieuwe studente die niet kan wachten om de Domstad beter te leren kennen. ‘Wat is het hier druk! Ik kom uit een klein dorpje en daar is heel anders. Maar het is hier heel erg gezellig. Het enige minpuntje is dat ik nog geen kamer heb gevonden.’

Plukjes studenten nemen de Utrechtse binnenstad over. | Foto: Maarten Nauw

Woningnood

Ze is niet de enige. Het vinden van een kamer blijkt voor bijna alle nieuwe studenten op zijn minst een pittige uitdaging. Dat is geen verrassing: de woningnood in Utrecht is groot en loopt naar verwachting de komende jaren alleen maar verder op.

Het devies van de studenten die het wél is gelukt een kamer te vinden: zorg voor een goed netwerk. Tom, aanstormend student geneeskunde: ‘Mijn ouders hebben allebei in Utrecht gestudeerd en kenden daarom veel mensen hier. Zo ben ik aan een kamer gekomen.’

Verenigingen

Iedereen die het zonder ouders met een dergelijk netwerk moet stellen, doet er goed aan zich bij een vereniging aan te sluiten, merkt Vincent Roozendaal op. Hij is praeses bij de Utrechtse Studenten Rugby Society (USRS) en is op het Janskerkhof nieuwe leden aan het werven onder de aanwas studenten.

‘Een studentenvereniging is niet alleen leuk voor het sporten of de gezelligheid, maar als je bijvoorbeeld een huis zoekt, kan het een handige netwerkpoel zijn om uit te vissen. Dat adviseer ik dan ook altijd aan eerstejaars. Op die manier ontmoet je niet alleen mensen van je eigen studie, maar van allerlei richtingen. Een maatje van mij werkt bijvoorbeeld bij het juridisch loket, wie weet wanneer dat van pas komt, toch?’

‘Sluit je aan bij een vereniging’, is het advies van USRS-praeses Vincent Roozendaal. | Foto: Maarten Nauw