UIT Utrechtse introductie van start

Zo’n 3500 eerstejaars studenten overspoelen de komende dagen Utrecht. Maandagochtend 16 augustus is de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) van start gegaan. Het thema is ‘bUITengewoon’.

De aftrap gebeurde in een grote, roze tent op het terrein van het University College Utrecht. De kersverse studenten werden op een rode loper door enkele historisch uitgedoste personages verwelkomd.

In de tent vonden de studenten op de stoel een tas met nuttige (rol wc-papier) en informatieve (programmaboekje) artikelen. Tijdens de opening draaide een filmpje, werd het UITlied live gespeeld en het programma van de komende dagen doorgenomen.

Burgemeester Aleid Wolfsen en collegevoorzitters Geri Bonhof (Hogeschool Utrecht) en Yvonne van Rooij (Universiteit Utrecht) namen het tegen elkaar op tijdens een quiz. Vragen waren onder andere: hoeveel procent van de Utrechtse bevolking is student? (20 tot 25 procent) en hoeveel studentenorganisaties telt Utrecht? (meer dan 150). Winnaar werd burgervader Wolfsen.

Het is de eerste keer dat de UIT ruim een week voor aanvang volgeboekt zat. Het evenement duurt tot en met donderdag. Er is dit jaar geen dagelijkse UITkrant; wel heeft iedere deelnemer een magazine ontvangen. Het wel en wee van de introductie is te volgen op de mobiele website, Twitter en blog.