Columns

Uiterlijk

Donderdagmiddag 24 maart is weer een minormarkt bij de FMR. Wij staan daar met een paar enthousiaste docenten te vertellen hoe belangrijk het is om kennis te hebben van reclame. Niet alleen voor degenen met een communicatie of marketing achtergrond, want eigenlijk heeft elke student er mee te maken. In een van de lessen over culturele waarden discussieert men over de impact van het uiterlijk in reclame.

Onderzoeker Dennis Hoogervorst schrijft in Marketing Tribune dat pubers, inclusief onze propedeuse studenten dagelijks een half uur voor de spiegel staan. Meisjes willen dan slanker worden en jongens gespierder. Vier van de vijf pubers zijn ontevreden over hun uiterlijk en meer dan de helft van de tieners bewerkt zelfs zijn of haar eigen foto’s. Daar ben je met flaporen, een scheve neus en de verkeerde haarinplant ook weer een tijdje zoet mee.

Natuurlijk geeft een recent onderzoek aan dat met name meisjes meer interesse hebben in mode, lichaamsverzorging en sieraden dan volwassenen, want de opdrachtgever is het bedrijfsleven die aan wil tonen dat er commerciële kansen liggen. Het is een beetje dubbel, want merken verkopen graag hun producten aan jongeren, die deze vaak weer gebruiken om zichzelf zo goed mogelijk te ‘verkopen’ aan het andere (of hetzelfde) geslacht.