Uithof moeilijk bereikbaar vanwege nieuw boerenprotest, tentamens gaan door

Foto: Kees Rutten

Opnieuw laten de boeren van zich horen. Morgen protesteren zij aan de Biltse Rading bij het terrein van de RIVM, waardoor De Uithof moeilijk bereikbaar is. De Hogeschool Utrecht raadt medewerkers en studenten aan om niet met de auto te komen, maar met trein fiets en bus.

Alle onderwijsactiviteiten gaan door zoals gepland, maar opleidingen kunnen er zelf voor kiezen om de activiteiten aan te passen, laat de woordvoering van de HU weten.

‘Er is een beperkt aantal toetsen gepland en ook deze vinden doorgang. Studenten die door een eventuele onbereikbaarheid in een overmachtssituatie komen, kunnen een verzoek tot extra kans indienen bij de examencommissie.’ Studenten die vragen hebben over hun specifieke situatie, kunnen deze stellen aan hun eigen docenten en opleidingsmanagers.

Ook het UMC Utrecht verwacht morgen minder goed bereikbaar te zijn.

Al vanaf begin deze maand vragen boeren in Nederland aandacht voor hun positie in de maatschappij. Ze hekelen de continu wijzigende regelgeving en ‘het algemeen gebrek aan begrip en respect voor het boerenwerk’. Gisteren protesteerden boeren in het hele land bij hun provincies, zo ook bij het Provinciehuis in Utrecht. In Groningen was de sfeer grimmig; er werd onder meer een deur ingereden.