Universiteit lasert Uithof en Dom aan elkaar

Zeven gekleurde laserstralen van ruim drie kilometer lang vormen van 20 tot en met 26 maart een verbinding tussen De Uithof en de binnenstad van Utrecht. Dit ter gelegenheid van het 375-jarige bestaan van de Universiteit Utrecht. Het lichtkunstwerk, genaamd Sol Lumen, staat voor de sterke binding op het gebied van kennis en cultuur tussen de universiteit en de stad.

Het is voor het eerst dat een dergelijk kunstobject in Nederland te zien is. De laserstralen, die vanuit de wijde omgeving zichtbaar zullen zijn, lopen van de 19e verdieping van het W.C. van Unnik-gebouw in De Uithof naar de Domtoren en worden op 20 maart rond 20.00 uur voor het eerst aangezet.

Daarna zijn ze tot en met 26 maart elke avond tussen 20.00 en 24.00 uur te zien. De stralen hebben de kleuren van de strepen in de vlag van de Universiteit Utrecht. Deelnemers aan de stadswandelingen langs de kunstroute Trajectum Lumen kunnen de laserstralen bekijken vanaf de bovenste verdieping van de Neudeflat. De producent van het kunstwerk (Laserfabrik) verzorgde eerder soortgelijke kunstwerken boven New York, Berlijn en Toulouse (foto).

De Universiteit Utrecht bestaat op 25 maart 375 jaar. De viering daarvan heeft als thema ‘Kennis voor de Toekomst’. Op het programma staan tal van activiteiten waaronder de UU Estafette Marathon (onderdeel van de Jaarbeurs Utrecht Marathon), een maskerade en Festival deBeschaving in De Uithof.

Daarnaast wordt het 50-jarig bestaan van De Uithof gevierd met onder meer een Culturele Zondag en de feestweek ‘De Uithof draait door’. Meer informatie over het lustrum is te vinden op de website www.uu.nl/lustrum.

Foto: Daniel Brune