Universiteit start nieuw online platform

De Universiteit Utrecht lanceerde maandag 12 april een nieuwe website: www.dub.uu.nl. De site neemt de plaats in van het blad en website Ublad.

DUB is de afkorting voor Digitaal Universiteitsblad en moet een ‘onafhankelijk platform’ van de universiteit en omgeving worden. De site brengt nieuws en opinie op de gebieden politiek, onderwijs en wetenschap alsmede het studentenleven. Verder bevat Dub.uu.nl onder meer blogs, strips, recepten en puzzles.  Er is ook een Engelstalige variant in de lucht.

De nieuwe opzet van het digitaal medium vergt een andere rol van de redacteuren, zei hoofdredacteur Armand Heijnen tijdens de presentatie. Zij blijven nieuwsberichten maken maar moeten vooral medewerkers en studenten ‘triggeren’ om bijdragen te leveren.

Het besluit om met de papieren versie van het veertigjarige Ublad te stoppen leidde tot veel protesten. Maar de universiteit zegt hiermee voorloper te zijn. ‘Wellicht dat het leidt tot een landelijke heroriëntering van de journalistiek in het hoger onderwijs’, opperde Heijnen.