Universiteit Utrecht ontvangt bijzondere gift van 1,2 miljoen

Annie van Leerzem en haar vader / Foto: Universiteit Utrecht

Een oud UU-studente heeft haar hele vermogen van 1,2 miljoen euro nagelaten aan de Universiteit Utrecht. Mevrouw Johanna Alida van Leerzem studeerde in de jaren vijftig geneeskunde aan de Utrechtse universiteit. Het geld gaat naar klinisch-wetenschappelijk onderzoek op het gebied van interne geneeskunde.

‘Naast de bestaande financieringsbronnen biedt dit veelbelovende jonge onderzoekers een belangrijke steun in de rug. Het is extra bijzonder dat deze financiering van een UU-alumna afkomstig is’, aldus Carlo Gaillard, internist-nefroloog en hoofd van de divisie Interne Geneeskunde en Dermatologie van het Universitair Medisch Centrum Utrecht.

In 1959 studeerde Van Leerzem af aan wat toen nog de Rijksuniversiteit Utrecht was. ‘Hoewel Annie haar hele leven ingeschreven bleef in het medisch register van huisartsen, oefende zij dit vak nooit uit. De zorg voor haar beide ouders eiste al haar aandacht op’, schrijft de Universiteit Utrecht op de website.

‘Zij overleden vrij kort na elkaar eind jaren negentig, toen zij zelf al in de zestig was. Tot haar dood bleef zij alleen en leidde een sober en betrekkelijk eenzelvig leven. Met haar nalatenschap levert zij alsnog een bijdrage aan de wetenschap die haar na stond.’