Kort

Universiteit Utrecht stopt met X (voorheen Twitter)

De Universiteit Utrecht stopt met het gebruik van X als onderdeel van haar communicatiestrategie. Dat maakte de onderwijsinstelling gisteren bekend. Hiermee wil ze de verspreiding van onder andere desinformatie tegengaan.

‘Desinformatie, nepaccounts en online intimidatie’ zijn veel voorkomende fenomenen op het sociale mediaplatform X (voorheen Twitter), vermeldt het nieuwsbericht van de UU. Hoewel dit ook voorkomt op andere platforms, gaat X hierin het verst, meent de universiteit. ‘Dit ondermijnt het vertrouwen in de authenticiteit van interacties op het platform en maakt het moeilijk om constructieve en zinvolle dialogen te voeren.’ Een andere reden is de afname van het bereik op X.

In de praktijk houdt dit in dat het X-account @UniUtrecht geen nieuwe tweets meer plaatst, al blijven de bestaande berichten wel behouden. Ook verdwijnt de X-button op de website. De universiteit roep haar personeel op om dezelfde stappen te ondernemen. De accounts op LinkedIn en Instagram blijven vooralsnog in gebruik.