Universiteiten en hogescholen in gesprek met ABP over investeringen in fossiele energie

Foto: University Rebellion

De universiteitskoepel VSNU gaat binnenkort met pensioenfonds ABP in gesprek over hun investeringen in fossiele industrie. De Universiteit Utrecht roept ABP op om te beleggen in energievormen die ‘energiebestendig’ zijn. Ook de HU wil met het fonds om de tafel.

Het voornemen van de universiteiten in gesprek te gaan met ABP staat in een verklaring van het universiteitsbestuur, gepubliceerd op het universiteitsplatform DUB. Het statement van de universiteit volgt op een protest van University Rebellion, een actiegroep van studenten en academici die zich inzet voor een groene toekomst en tegen milieuvervuiling.

Woensdag krijtte een groep van University Rebellion leuzen op de stoep voor het bestuursgebouw van de universiteit. Ook dansten de actievoerders in de open lucht, teneinde ‘een goede sfeer te creëren’. De groep wil dat de UU zich uitspreekt tegen de investeringen van ABP in fossiele energie. In plaats daarvan zou het fonds geld moeten steken in milieuvriendelijke energiebronnen. Medewerkers van universiteiten en hogescholen hebben verplicht een pensioen bij het fonds, zo is de redenering.

Petitie 1400 keer ondertekend

University Rebellion schaart zich achter de eisen van Fossielvrij Hoger Onderwijs Utrecht. Deze actiegroep startte in maart een petitie waarin van het pensioenfonds wordt geëist te stoppen met deze investeringen. Ze vroeg studenten en medewerkers van hogescholen en universiteiten in Utrecht de petitie te tekenen. Inmiddels is de petitie meer dan 1400 keer ondertekend. Ongeveer driehonderd personen van de HU, UU en Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU) zetten per instelling hun handtekening.

Ook HU-collegevoorzitter Jan Bogerd en zijn collega Roelof Bleker van de HKU ondertekende de petitie, meldden zij op Twitter. Het HU-college heeft ABP-bestuursvoorzitter Corien Wortmann uitgenodigd voor een gesprek, waarin onder meer de investeringen aan de orde komen. Dat zal plaatsvinden zodra de coronamaatregelen het toelaten.

Landelijke demonstratie

Ook het college van bestuur van de hogeschool Saxion zal een brief schrijven aan het ABP om minder te investeren in fossiele brandstoffen, schreef Sax Now eerder deze week. Het college vraagt de medezeggenschapsraad de brief mede te ondertekenen. Bij de HU zijn er voor zover bekend geen plannen bij het college of Hogeschoolraad voor het schrijven van een gezamenlijke brief.

Op 25 juni staat een landelijke demonstratie gepland tegen de investeringen in de fossiele industrie bij de kantoren van het pensioenfonds in Heerlen en Amsterdam.

Ook interessant: Pilot sneltesten: over mondspoeltesten, mondkapjesplicht en 17-jarigen