USF Studentenbelangen fuseert tot VIDIUS

De Utrechtse studentenvakbond USF Studentenbelangen heeft de handen ineen geslagen met twee organisaties van de Universiteit Utrecht. Zij zijn gefuseerd tot VIDIUS studentenunie.

De fusiepartners zijn het Overkoepelend Orgaan Faculteitsverenigingen Utrecht (OOFU) en LinQ, de organisatie voor studenten in de medezeggenschap van de UU. VIDIUS is de afkorting van Voor Iedereen Die In Utrecht Studeert. De nieuwe vereniging zet zich in voor alle studenten in Utrecht door overleg met de gemeente en het ondersteunen van studentorganisaties en -medezeggenschap. Ook individuele studenten kunnen met vragen en problemen bij VIDIUS terecht.

De drie clubs spraken al vanaf september vorig jaar over meer samenwerking, waarop afgelopen juni het besluit viel om samen te gaan. Hierdoor ontstaat één aanspreekpunt voor studenten en -organisaties in de stad. Zij kunnen er aankloppen voor onder meer advies en juridische hulp. Ook verdeelt VIDIUS de subsidie van een deel van de studieverenigingen en ondersteunt het de medezeggenschap bij universiteit en hogeschool.