Utrecht beste in Shanghai-top 100

In de nieuwste Shanghai-top honderd staan opnieuw maar twee Nederlandse universiteiten. De Universiteit Utrecht staat op nummer elf in Europa en op plaats 52 wereldwijd. De Universiteit Leiden deelt plaats 72 op de wereldranglijst.

Net als in 2008 zakt de Universiteit Utrecht vijf posities ten opzichte van het jaar daarvoor. De Universiteit Leiden verloor vorig jaar ook vijf plaatsen, maar klimt nu van 76 naar plaats 72.

De wetenschappers van de Universiteit van Shanghai kijken vooral naar de onderzoeksprestaties van instellingen, zoals het aantal gewonnen prijzen en de citatie- en publicatiescores in bekende wetenschappelijke tijdschriften.

Vorige maand kwam in de lijst van het Britse weekblad Times Higher Education de Universiteit van Amsterdam nog naar voren als de beste van Nederland. Als enige haalde de ze nipt de top-50 van de beste universiteiten ter wereld. De Universiteit van Leiden stond in de Britse lijst op plaats 60, de Universiteit Utrecht op 70. Over de nummer één zijn de onderzoekers het wel eens: de universiteit van Harvard staat in beide lijsten bovenaan.