Utrecht College Tour vindt onderdak bij VIDIUS

De Utrechtse variant van het TV-programma College Tour, Utrecht College Tour, maakt de overstap van Studium Generale van de HU naar VIDIUS studentenunie. De belangenbehartiger van studenten zal Utrecht College Tour ondersteunen bij de zakelijke kant van de organisatie. De redactie blijft onafhankelijk en behoudt daarmee haar redactionele vrijheid.

Annefleur van Wanroij en Maud Sintenie, beide studenten aan de School voor Journalistiek, zijn benoemd tot hoofdredactrices. Aan hen de taak om vergaderingen te leiden en interessante gasten te regelen. Dit jaar hoopt de organisatie meer naamsbekendheid te verwerven. Van Wanroij: ‘Het leukste aan Utrecht College Tour is de intieme sfeer. Onze interviews worden niet opgenomen, waardoor gasten zich doorgaans wat vrijer voelen om informatie los te laten. We vinden het belangrijk dat het publiek geïnspireerd naar huis gaat.’

Vorig jaar scoorde de organisatie een grote hit, toen de mannen van het NPO3-programma Rundfunk te gast waren. Maar liefst 1558 mensen stonden op geïnteresseerd op het Facebook-evenement, 223 op aanwezig. Door de grote hoeveelheid aanmeldingen verhuisde deze editie eenmalig uit de werfkelder van Kargadoor naar poppodium Ekko.

Cabaretier Javier Guzman
Ook stonden er gasten op het programma zoals politicus Alexander Pechtold (foto), journalist Twan Huys, cabaretier Youp van ’t Hek, NOS-nieuwslezeres Annechien Steenhuizen, hersenprofessor Dick Swaab en historicus Maarten van Rossum. Dit seizoen hebben onder andere cabaretier Javier Guzman en youtuber Sanny Verhoeven de uitnodiging al geaccepteerd. De redactie wacht nog op een reactie van politicus Thierry Baudet en Sander van de Pavert (Lucky TV).

Utrecht College Tour was een initiatief van Studium Generale aan de HU. ‘De initiatiefnemers vonden het jammer dat studenten bij het televisieprogramma alleen maar een rol in het publiek van het programma hadden,’ vertelt Van Wanroij. Bij Utrecht College Tour ligt de hele redactie, productie en de keuze van gasten in handen van studenten. Na een paar jaar te zijn begeleid vanuit de hogeschool, is de organisatie nu volwassen genoeg om op eigen benen te staan, zegt zij.