Utrecht is the-place-to-be. Maar waar komen onze studenten het liefst?

Foto: Kees Rutten

Utrecht siert deze week met een foto van de Oudegracht de voorpagina van het Engelse Lonely Planet magazine. Het nummer noemt Utrecht als een stad om verliefd op te worden. Café Olivier, ’t Oude Pothuys en Maximus Brouwerij worden apart genoemd. Trajectum vroeg eens rond: waar zouden HU-studenten hun buitenlandse vrienden mee naar toe nemen?

Toke (24) studeert Culturele en Maatschappelijke Vorming (CMV): ‘Tivoli! Die hebben van die themafeestjes. Het is daar supermulticultureel en dat zie je weinig in het centrum. Ik houd van hun ‘fiesta macumba’. Hun singelfeestjes zijn ook leuk. Dan kun je zelf je singeltje aan de DJ geven. Meestal ga ik met mijn studiegenoten en drink bier, of shotjes. Het is wel een dure club. Op één zo’n avond geef ik makkelijk dertig euro uit.’

Marielouise (19), studeert oefentherapie: ‘Café De Vrienden vind ik het gezelligst. Dat is een beetje kroegachtig. Muziek van de jaren negentig tot nu. Er komen alleen maar studenten en er wordt veel gedanst. We gaan met vrienden van de middelbare school of van voetbal. Ik drink altijd bier en ga drie keer per maand. Soms wel vaker, dat ligt aan hoeveel geld ik nog heb.’

Lars (20) studeert verpleegkunde: Ik ga altijd naar De Jans bar, het oude Filemon. Gewoon, omdat mijn studiegenoten daar altijd heen gaan. Lekker dansen, meeblèren met de muziek, bier, mixjes en shotjes drinken. Ik denk niet dat die club er uitspringt hoor, hij is niet origineel. Meestal dans ik  niet, maar ik word ook nooit lam. Als de sfeer echt goed is wil ik wel dansen, maar dan moet er wel ruimte zijn op de vloer.

Nienke (25) studeert Culturele en Maatschappelijke Vorming: Ik vind het Oude Pothuis gaaf. Het zit in een kelder aan de gracht en dat geeft een lekker sfeertje. Ze hebben elk weekend live bands en je treft er mensen van 20 tot 50-plus. Dat geeft een bredere keus aan gespreksonderwerpen. Ik voel me er op mijn gemak, want iedereen danst gewoon. In café De Kneus moet iedereen eerst helemaal lam zijn. Ik ga momenteel maar één keer per maand uit. Als ik volgende week vrijdag ben mijn scriptie heb ingeleverd, ga ik los, haha.

Kelvin (22) studeert Cesartherapie: Ik woon in Zutphen, dus ik ga niet vaak in Utrecht uit. Eén keer was ik in Tivoli en dat was een lekker feestje. Ik ga regelmatig naar ‘Vunzige deuntjes.’ Dat zijn de beste feestjes om lekker op te dansen, overal in Nederland. De verhoudingen jongens meisjes is er goed, namelijk veel meer meiden. Ze draaien er muziek van nu, je weet wel, R&B, Urban. Wat ik drink? Wat drink ik niet, haha. Malibu, Bacardi, alles. Maar ik ben geen alcoholist hoor. Ik ga altijd met mijn vrienden, alleen maar mannen, van voetbal en via-via. Hoe vunzig het feestje uiteindelijk wordt, ligt aan het meisje. Ik ben een hele rustige jongen.