Utrecht Life Sciences in de startblokken

Met een feestelijke bijeenkomst in het UMC Utrecht startte maandag 7 februari het samenwerkingsverband Utrecht Life Sciences (ULS). De HU participeert hierin met het Institute for Life Sciences and Chemistry.

‘Sinds afgelopen vrijdag bent u een van de prioriteiten van de regering; gefeliciteerd hiermee’, zei hoofdspreker Frans Nauta, lector Innovatie Publieke Sector aan de Hogeschool Arnhem/Nijmegen. Hij doelde hiermee op het besluit van het kabinet om miljoenen te investeren in negen ‘topsectoren’, waarvan life sciences er één is.

In Utrecht Life Sciences bundelen kennisinstellingen en bedrijfsleven hun krachten. Deelnemers zijn onder meer Universiteit Utrecht, Hogeschool Utrecht, UMC, Danone, TNO en het Hubrecht Instituut. ULC richt zich op twee thema’s. Het eerste omvat ‘public health’ en focust op ziekten die van dier op mens kunnen overgaan. Het tweede thema is kanker en stamcelonderzoek.

Nauta bepleitte het belang van de vorming van clusters. Als lichtend voorbeeld noemde hij het Amerikaanse industriegebied Silicon Valley waar tal van hightechbedrijven zijn gevestigd. Hij vindt het een gemis dat Philips niet in de nabijheid is gevestigd. ‘Maar u hebt Danone, dat is een goed begin.’ Verder adviseerde hij om zo weinig mogelijk gebruik te maken van subsidies en consultants.

Het Institute for Life Sciences and Chemistry van de hogeschool is momenteel gevestigd aan de FC Dondersstraat maar zal in 2015 verhuizen naar De Uithof. Voor de nieuwbouw zoekt de HU samenwerking met de universiteit en UMC Utrecht.