Utrecht vijf dagen ondergedompeld in animatie

Wie van animatie houdt zit de komende paar dagen goed. De negentiende editie van het Holland Animation Film Festival (HAFF) opent vandaag officieel in CineMec. 'New directions' is het thema dit jaar. Extra aandacht is er voor nieuwe technieken, vormen, talenten en jonge studio’s.

Van 's morgens tien uur tot 's avonds laat films kijken? Dat kan van donderdag tot en met zondag in het Louis Hartlooper Complex, het hart van het festival. ‘Een leuke studiepauze, lijkt me,’ zegt Jocelyne Smit (23), student Film- en Televisiewetenschap aan de Universiteit Utrecht. Ze loopt stage bij het HAFF en heeft tips voor festivalbezoekers. Studenten raadt ze bijvoorbeeld aan om te gaan kijken naar de Japanse studentenfilms: ‘Japan is een echt animatieland. Ik vind het tof om te zien hoe groot het verschil is tussen de Japanse stijl en de standaard Disney-stijl.’ Het HAFF heeft ook een competitie voor studentenfilms. Volgens Jocelyne is het interessant om daar films van te zien, omdat studenten vanuit de hele wereld hier aan meedoen.

Alternatief
Wie van een alternatieve stijl houdt, moet volgens de stagiair echt even langs de Poolse filmmaker Mariusz Wilczynski. ‘Hij heeft een duidelijke eigen stijl en is experimenteel. Zijn films zijn vaak duister, met de losse hand getekend en meestal gebaseerd op dromen.’ Op het festival presenteert Wilczynski vrijdag 18 maart een work in progress van zijn autobiografische film: Kill It and Leave Town.

Uitgelicht
Nederlandse en Vlaamse studentenfilms worden op het festival specifiek uitgelicht. HKU-student Jorn Leeuwerink (25) is een van de filmmakers en vertoont zijn korte film Quacksalver. De veelbelovende student won eerder met zijn eerstejaarsfilm The Sheep Shop twee prijzen in het buitenland.

Jorns vriendin bracht hem op het idee voor de film: ‘Een familielid van haar werd ziek en kwam bij een kwakzalver terecht. Ik heb hetzelfde meegemaakt met iemand uit mijn familie. Dit soort 'dokters' zijn eigenlijk nare mensen, dus ik besloot in deze film de kwakzalver een koekje van eigen deeg te geven.’ Zo moet de kwakzalver zelf ledematen afstaan om zijn patiënten echt te genezen. Jorn verwerkt in zijn films graag zwarte en droge humor. De film is kronkelig getekend. ‘Dat past ook bij het verhaal,’ vindt Jorn.

Evenementen
Tijdens het festival kun je naar verschillende evenementen. Vanaf donderdag kun je elke ochtend ontbijten met filmmakers tijdens The Breakfastshow. ‘Op die manier kom je meer te weten over het idee achter de films,’ zegt Jocelyne. Ze raadt studenten die iets met animatie willen doen aan om naar de Daily Masters te gaan. ‘Medewerkers van jonge animatiestudio’s in Nederland vertellen daar hoe zij zijn gestart en hoe je kunt beginnen als je net bent afgestudeerd.’

Voor nog meer highlights en het volledige programma check de website van het HAFF. Het festival duurt tot en met zondag 20 maart.

Een selectie van mooie stills uit een aantal films die worden gedraaid op het HAFF vind je op onze Facebookpagina.