Utrechtsch Studenten Concert maakt kans op ‘opera-Oscar’

Foto: Milagro Elstak

Het Utrechtsch Studenten Concert is met de opera Thijl genomineerd  voor de International Opera Awards. Een eer, want het komt zelden voor dat een amateurorkest kans maakt op deze prijs.

‘De International Opera Awards worden gezien als de Oscars van de operawereld’, aldus de makers. ‘De genomineerden worden jaarlijks gekozen door een internationale vakjury. Dat een opera, uitgevoerd door een niet-professioneel orkest genomineerd is, is een unicum. Het is een enorme eer om op dezelfde shortlist te staan als de beste operagezelschappen van de wereld.’

Afgelopen zomer bouwden de studenten van het orkest een theater van 87 zeecontainers op vliegbasis Soesterberg. Het was het decor van de opera Thijl, die nu is genomineerd in de categorie ‘herontdekt werk’. Het stuk gaat over de verzetsheld Thijl Uilenspiegel en werd voor het laatst uitgevoerd in 1980.

Er was veel werk voor nodig om het werk naar Soesterberg te krijgen. Naast het speciale decor waren er 85 musici, 65 koorzangers, figuranten en acht topsolisten nodig. ‘Bovendien moest ook de handgeschreven bladmuziek door de orkestleden ontcijferd worden – een monsterklus die ruim anderhalf jaar in beslag nam. Acht studenten uit het orkest hebben zich fulltime ingezet om het megalomane project in goede banen te leiden’, aldus de makers.

Op 29 april wordt in Londen bekend gemaakt of hun werk heeft geleid tot het winnen van de International Opera Award.