Utrechtse basisscholen ontduiken de wet ten koste van sociale gelijkheid

Basisscholen in de stad ontduiken de wet bij de aanmelding van nieuwe leerlingen, blijkt uit onderzoek, uitgevoerd in opdracht van onderwijswethouder Anke Klein (D66).

Basisscholen mogen een kind pas inschrijven als het drie jaar oud is. Maar veel scholen blijken te werken met een ‘vooraanmelding’ die automatisch overgaat in een inschrijving. Vooral scholen in de ‘witte’ wijken Oog in Al en Tuindorp maken zich hier schuldig aan.

Op deze manier wordt het verschil tussen arm en rijk groter, stellen de onderzoekers. Hoog opgeleide ouders zijn gehaaider in het vinden van de mazen in de wet en hun kinderen komen zo eerder op een  populaire basisschool terecht.

De onderzoekers komen met twaalf adviezen om dit patroon te doorbreken. In 2010 werd kansenongelijkheid in het basisonderwijs al onderzocht, maar met die conclusies zou niet veel gedaan zijn.