Utrechtse coalitieakoord bevat weinig verrassingen

Foto: Pixabay

Het coalitieakkoord van het nieuwe Utrechts stadsbestuur heeft een ‘mooie visie’ maar is vooral ‘te vaag’, stelt politieke partij Student & Starter. Nieuw is dat studenten met een beperking een hogere toeslag krijgen.

Afgelopen vrijdag presenteerde de coalitie van GroenLinks, D66 en de ChristenUnie het akkoord met de titel ‘Utrecht, ruimte voor iedereen’. In vijftig pagina’s zet het toekomstige college van B&W uiteen wat er de komende vier jaar staat te gebeuren.

In een persbericht meldt Student & Starter blij te zijn dat sommige punten door het college zijn overgenomen, zoals het verdergaan met de aanpak van woningnood onder studenten. Maar fractievoorzitter Tim Homan bekritiseert de ‘toch wel veel zachte en soms nietszeggende formuleringen’.

Het coalitieakkoord bevat voor studenten en het hoger onderwijs in de stad weinig verrassends. Nieuw is dat de studietoeslag voor studenten met een beperking ‘structureel en stapsgewijs’ omhoog gaat. In Utrecht krijgen gehandicapte studenten tot nu toe zo’n honderd euro per maand, terwijl studentenorganisaties minimaal 280 euro bepleiten. Het nieuwe stadsbestuur komt hieraan tegemoet, trekt er de komende twee jaar 140.000 euro voor uit en daarna 285.000 euro. Hoe hoog de individuele toeslag wordt, staat er niet bij.

Betaalbare huisvesting
Verder stelt het akkoord dat er voor iedereen betaalbare huisvesting moet komen. Expliciet staan studenten vermeld. Het college zet het Actieplan Studentenhuisvesting door, evenals de aanpak van huisjesmelkers. Ook stimuleert het stadsbestuur ‘innovatieve en gemengde woonvormen’ voor studenten, andere jongeren, gezinnen en ouderen.

Ook de mobiliteit in het drukke Utrecht staat hoog op de agenda, met flinke investeringen in fietspaden en openbaar vervoer plus onderzoek naar nieuwe vormen, zoals lightrail, metro en tram, en naar een intercitystation bij het Utrecht Science Park.

Hogeschool, universiteit en UMC Utrecht komen sporadisch voor in het akkoord. Utrecht kijkt over de gemeentegrenzen heen en werkt samen met onder meer met provincie, het Rijk, bedrijfsleven en kennisinstellingen zoals mbo, hogescholen, Universiteit Utrecht en UMC Utrecht. ‘Samen werken we aan een gezonde toekomst voor stad en regio en zetten we Utrecht nationaal en internationaal op de kaart als koploper van Gezond Stedelijk Leven.’