‘Utrechtse studenten met soa laten zich in Amsterdam testen’

Veel Utrechtse studenten die mogelijk een soa hebben, laten zich in Amsterdam testen. Daar is een grotere capaciteit om anoniem te testen dan in Utrecht.

Dat meldt de politieke partij Student & Starter in de Utrechtse gemeenteraad. In de provincie Utrecht is 1,5 miljoen euro beschikbaar, terwijl Noord-Holland (met Amsterdam) 12 miljoen eraan kan uitgeven. Daar komt nog bij dat de soa-kliniek in Utrecht tussen half december en 1 januari gesloten was.

Andere regio’s erkennen dat hier een probleem ligt, maar het niet mogelijk blijkt dit budget te herverdelen, aldus Student & Starter. In Amsterdam is er bewust aanvullend budget vrijgemaakt bovenop het landelijke budget. Hierdoor is de anonieme soa-hulpverlening voor een bredere groep beschikbaar en zijn de wachttijden korter.

Wachttijden

De partij vraagt het college van B&W anonieme soa-zorg te verbeteren, zodat mensen sneller aan de beurt komen. Ook pleit zij ervoor om de groep uit te breiden naar studenten die geen huisarts in Utrecht hebben, wat vaak voorkomt. Het soa-spreekuur is sinds 1 januari verhuisd van het UMC Utrecht naar de GGD in het Stadskantoor en de locatie GGD in Amersfoort.