Utrechtse studenten klaar voor zeilrace

De Utrechtse studenten van Team Domstad bereiden zich in alle rust voor op de aankomende editie van de Race Of The Classics. De zeilwedstrijd gaat op maandag 1 april van start in de Rotterdamse haven en eindigt via tussenstops in Brugge en Ipswich op 7 april in Amsterdam. Team Domstad bestaat uit studenten van de HU en de Universiteit Utrecht en wij spraken in aanloop naar het evenement met teamcaptain Elvire Mastboom.

De vierdejaars student psychologie is voor de tweede keer van de partij en meldt dat de voorbereiding volgens planning verloopt. ‘Deze week komt de zeilkleding binnen en ook de boodschappen zijn nagenoeg allemaal gedaan.’ Ze vertelt dat het niet alleen om de race zelf gaat. ‘Uiteraard willen we een goede prestatie neerzetten, maar ook het sociale gebeuren speelt een belangrijke rol. Daarom zijn er in de afgelopen tijd een aantal feesten geweest. De groep is tot elkaar veroordeeld en je kunt niet zoals bij een wintersportvakantie je eigen weg gaan.

Volgens Elvire zal de race veel van de studenten vragen. ‘Het is af en toe heel hard werken, zeker als je bijvoorbeeld ineens overstag gaat en de zeilen moet hijsen.’ Het Utrechtse team kent een aantal fanatieke zeilers, maar er zijn er ook die het nog nooit eerder gedaan hebben. Daar maakt ze zich geen zorgen om. ‘De ervaren zeilers kunnen de leiding nemen en aansturen als dat nodig is. Daarnaast zijn er natuurlijk altijd nog de professionele schippers die ons kunnen helpen.

De zeilen zullen worden gehesen op de Flying Dutchman, het 42 meter lange schip waarmee de Utrechtse studenten de race in gaan. Wie het schip voor het startschot al wil bewonderen kan op zondag 31 maart tijdens de open dag in de Rotterdamse veerhaven een kijkje nemen. Daar zullen ook de overige deelnemende teams met hun zeilschepen aanwezig zijn.

Trajectum blijft de Race Of The Classics volgen, zodra Team Domstad terug in Nederland is zal op de website een fotoreportage verschijnen van het evenement.