UU-studenten bezetten opnieuw gebouw, tegen fossiele bedrijven

Donderdag 22 februari willen studenten van Universiteit Utrecht een ‘ongebruikte universiteitsruimte’ bezetten om daar politieke discussies te gaan voeren.

De actie komt van protestbeweging End Fossil: Occupy Utrecht (EFO), meldt DUB. Die bezetten al in mei vorig jaar een paar dagen het Minnaertgebouw. Toen zei het universiteitsbestuur toe om alleen nog samen te werken met bedrijven die ‘zich intensief en aantoonbaar inzetten voor versnelling van de energietransitie’.

Volgens de actiegroep zijn er nog te veel vragen over de precieze betekenis van de UU-uitspraak. Naast deze studentenactiegroep verzet ook de groep Scientists for Future zich met een petitie tegen samenwerking met vervuilende ondernemingen. Die is inmiddels meer dan honderd keer ondertekend.

Volgens het UU-bestuur werkt een universitaire expertgroep aan criteria voor het wel of niet samenwerken met een fossiel bedrijf. Ook wordt daarbij gekeken naar de invloed van zulke bedrijven op onderwijs en studieverenigingen.