UU wil tarieven voor de premaster verhogen

Het College van Bestuur van de Universiteit Utrecht (UU) laat in een nota aan de Universiteitsraad weten de tarieven voor een premaster te willen verhogen met ingang van collegeaar 2012-2013. Maandag 8 november doet de raad een uitspraak hierover.

Studenten die afgestudeerd zijn aan een HBO-opleiding en hierna een master willen beginnen aan de universiteit voldoen vaak niet aan de toelatingseisen. Deze studenten moeten eerst een premaster volgen. Dit is een programma waarbij vakken van een aansluitende bacheloropleiding worden aangeboden. Premasters hebben over het algemeen een studielast van 60 studiepunten.

Omdat de universiteiten geen bekostiging ontvangen voor de premasters wil de UU de tarieven hiervoor boven het wettelijke collegegeld leggen. In het verleden is tussen vereniging voor universiteiten (VSNU) en Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) afgesproken dat er voor het programma het instellingscollegegeld op het niveau van het wettelijke collegegeld (1.672 euro in 2010-2011) wordt gerekend. Mocht de UU besluiten de premastertarieven te verhogen, moet VSNU de afspraak met het ministerie opzeggen.

Als de collegegelden worden verhoogd zal dit op veel HBO-studenten invloed hebben. Jaarlijks schrijven 900 tot 1000 studenten zich in voor een premaster van de UU. Meer dan 80 procent hiervan zijn studenten met een HBO-vooropleiding.

Volgens het College van Bestuur zou de verhoging zodanig moeten zijn dat het enerzijds inkomsten oplevert om deze programma’s te financieren en anderzijds een (grote) vraaguitval tegen gaat. De tarieven moeten daarom ‘bescheiden’ verhoogd worden.

Hoe hoog deze worden en hoe definitief de plannen zijn kan volgens Ludo Koks, woordvoerder van het College van Bestuur, nog niks over worden gezegd. Op 8 november brengt de Universiteitsraad een officieel advies uit aan het College van Bestuur. Er wordt dan duidelijk hoe de raad tegenover de plannen staat.