UvA-docent neemt ontslag vanwege coronaversoepelingen

Matt Cornel, docent literatuurwetenschappen aan de UvA, neemt ontslag omdat hij de versoepelingen van coronaregels op universiteiten onverantwoord vindt. ‘Alleen zij die volledig gevaccineerd zijn zouden welkom moeten zijn op de campus,’ schrijft hij in een opiniestuk in Folia.

De UvA heeft voor het komende collegejaar een paar regels ingesteld. Zo moeten mensen binnen een mondkapje dragen, tenzij ze zitten tijdens de les, en zijn er looproutes door de gebouwen. Cornell noemt zulke maatregelen ‘hygiënetheater’ en ‘een grap’. Volgens Cornell heeft de UvA ervoor gekozen zich te richten op wat toegestaan is, in plaats van wat verantwoord is. ‘De universiteit wordt medeplichtig aan de schandalige manier waarop dit kabinet de crisis heeft aangepakt’, schrijft hij.

De Universiteit van Amsterdam laat in een reactie aan de Telegraaf weten dat ze het belangrijk vinden om na 1,5 jaar online onderwijs weer colleges op de campus te kunnen aanbieden ‘Studenten vonden het niet prettig om zoveel onderwijs op de computer te volgen. Ze kregen last van mentale problemen en gevoelens van eenzaamheid en isolatie. Fysiek onderwijs is onontbeerlijk voor de kwaliteit van het onderwijs en het welzijn van studenten.’

Cornell is niet de eerste universitair docent die zich uitspreekt tegen de manier waarop het hoger onderwijs omgaat met de coronapandemie. Vorige week pleitte Femke Nijboer, docent aan de Universiteit Twente, er in de studentenkrant U-Today voor alleen gevaccineerde studenten toe te laten tot de campus en de collegezalen.