Van Bijsterveldt laag in lijst Opzij

Er staat slechts één hoogleraar in de top 10 van machtigste vrouwen die het feministische maandblad Opzij heeft samengesteld: Louise Fresco, universiteitshoogleraar aan de UvA en kroonlid van de SER.

Zij staat volgens de jury op nummer 3. De allermachtigste vrouw van Nederland is dit jaar koningin Beatrix. De tweede plek is voor FNV-voorzitter Agnes Jongerius, die vorig jaar nog nummer 1 stond.

Onderwijsminister Marja van Bijsterveldt heeft de top tien niet gehaald, maar staat wel in het lijstje van machtigste vrouwen in de politiek. Zij staat op nummer 9, na bijvoorbeeld GroenLinks-leider Femke Halsema (1), PvdA-kamerlid Mariëtte Hamer (4) en PVV-kamerlid Fleur Agema (6).

De deadline lag waarschijnlijk vlak voordat het nieuwe kabinet op het bordes stond, want Van Bijsterveldt wordt nog aangeduid als ‘kamerlid’ voor het CDA. Misschien verklaart dat ook waarom ze van plaats 3 naar plaats 9 is gezakt.

In de ranglijst met machtigste vrouwen in onderwijs & wetenschap komt ze niet voor. De ‘onbetwiste nummer 1’ in die lijst is Henriëtte Maassen van den Brink, hoogleraar economie aan de Universiteit Maastricht en de Universiteit van Amsterdam. Ze is ook voorzitter van het wetenschapsgebied ‘gedrag & maatschappij’ van NWO. Ze geeft bovendien leiding aan het topinstituut voor onderwijswetenschap TIER. Twee bestuursvoorzitters staan op plaats 2 en 3: Yvonne van Rooy van de Universiteit Utrecht en Pauline van der Meer Mohr van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Er staan twee nieuwelingen in de ranglijst voor onderwijs & wetenschap. Op nummer 4 staat hoogleraar Eveline Crone, voorzitter van de Jonge Akademie en auteur van ‘Het puberende brein’. De nummer 7 is bijzonder hoogleraar Halleh Ghorashi van de Vrije Universiteit. Ghorashi, van Iraanse afkomst, wordt door Opzij de grootste bruggenbouwer genoemd.