Van boterhamzakje op het USP naar plantenbak: hoe kan dat?

Bron: Precious Plastic

Boterhamzakjes, een koek of een flesje water. Alles is verpakt in plastic en dat gooien we natúúrlijk netjes weg in de prullenbak. Maar wie weet vind jij straks je eigen boterhamzakje terug in een plantenbak. Hoe dat kan, vertelt Stan Vanhees, van de Green Office aan de HU.

‘We gebruiken heel veel plastic, ook op het Utrecht Science Park. Vaak gebruiken we het maar één keer en dat is zonde. Het kost namelijk heel veel energie om plastic te maken en om het te verbranden’, vertelt Stan. ‘Als je pech hebt, ligt het ook nog in de natuur.’

De Green Office van de HU en van de UU zijn daar klaar mee en daarom zijn ze gestart met het project Precious Plastic. ‘We gaan plastic verzamelen en er andere producten van maken’, legt Stan uit.

Plastic verzamelen
Studenten van de Universiteit Utrecht hebben onderzoek gedaan naar het afvalprobleem op het USP. HU-studenten zijn ermee aan de slag gegaan door machines te bouwen, die plastic omzetten tot nieuw product.

Het plastic afval moet eerst verzameld worden. Op dit moment heeft de afvaldienst van de UU plastic aangeleverd. Vervolgens wordt dat gescheiden, zodat de machines het kunnen verwerken. ‘Er zijn ook al gesprekken voor een speciale container om plastic in te zamelen voor dit project’, legt Stan uit.

HU-studenten bouwen machines
Een van de machines die gemaakt is, is een shredder die het plastic versnippert. Daarna gaat het plastic in de tweede machine, de Extrusion Pro. Die verwarmt het plastic, waardoor het smelt. Vervolgens belandt het plastic in een mal waarin het uithard tot een nieuw product. In dit geval: een plantenbak.

Maar waarom een plantenbak? ‘Het is een product dat een simpele vorm heeft, waardoor het makkelijk te maken is in de machine. Daarnaast is het een product dat veel mensen aanspreekt, waardoor we het bijvoorbeeld kunnen schenken aan studieverenigingen, studenten en medewerkers.’

Op de plantenbak komt ook een stempel, waaraan te zien is dat het gemaakt is van oud plastic.

Geen oplossing voor afvalprobleem
Ondanks dat het een enorm innovatief project is, gaat dit het afvalprobleem op het USP niet oplossen. Stan is het daarmee eens: ‘We kunnen niet al het plastic op De Uithof gaan gebruiken hiervoor, dat is veel te veel. Het doel is meer om bewustzijn te creëren en de eerste stappen te zetten naar de oplossing. Hiermee laten we zien dat er mogelijkheden zijn.’

Stan hoopt dat studenten en medewerkers door dit project meer nadenken over het plasticgebruik. ‘Misschien dat ze dan een alternatief gaan gebruiken voor een boterhamzakje bijvoorbeeld’, zegt Stan. ‘Dit project is hopelijk in de toekomst niet meer nodig omdat we geen single use plastic meer gebruiken op het Utrecht Science Park.’

De machine wordt nu nog gebouwd, maar in de loop van het jaar hopen ze de eerste plantenbakken te kunnen maken. ‘We gaan eerst beginnen en dan kijken hoe we het eventueel uit kunnen breiden. Misschien met nog een machine?’, sluit Stan af.