Columns

Van de redactie: gratis ov-kaart voor personeel

In de rubriek ‘Van de redactie’ geven redacteuren van Trajectum wekelijks commentaar op een actuele gebeurtenis. Deze week: gratis ov-kaart voor personeel.

Door Gerard Rutten

De HU zet zijn beste beentje voor op het gebied van duurzaamheid. Gebouwen zijn of worden energiezuinig. Zonnepanelen, windturbines, een eigen elektrisch wagenpark en een heus Green Office. Milieucampagnes buitelen over elkaar heen: duurzaamheidweken, warmetruiendagen, low car-dieet, iedereen op een e-bike. Jaarlijks beloond met prijzen voor de duurzaamste hogeschool.

Alle kleine beetjes helpen en dus zijn het stuk voor stuk lovenswaardige initiatieven. Maar het zet allemaal niet veel zoden aan de dijk. Waarom niet in één keer de CO2-uitstoot en het fileprobleem aangepakt door alle medewerkers van de HU een gratis ov-jaarkaart te verstrekken? Dat kost wel wat: 3.500 X 7000 euro = 24,5 miljoen.

Maar dan heb je ook wat. Blije werknemers die gratis van en naar huis reizen en die trots zijn dat hun hogeschool dit goede voorbeeld geeft. Ov-bedrijven die met de opbrengsten het openbaar vervoer kunnen verbeteren. Een fors dalend autogebruik van en naar De Uithof met als gevolg een substantiële vermindering van de uitstoot van uitlaatgassen.

Die slordige 25 miljoen euro aan kosten zijn materieel terug te verdienen, zeker als Uithof-partners zoals Universiteit Utrecht, UMC Utrecht, RIVM en Danone meedoen. Want zo’n vermindering van het autoverkeer maakt meerdere parkeerterreinen overbodig. Deze vrijgekomen ruimte kan verhuurd worden aan bedrijven die zich in de nabijheid van kennisinstellingen willen vestigen.

Daarbij kan het slinkende autoverkeer rondom De Uithof ervoor zorgen dat de omstreden en peperdure verbreding van de A27 overbodig wordt. Dat levert een besparing op van 1,2 miljard euro. Dat geld kan dan gebruikt worden voor verbetering van het onderwijs, van basisscholen tot en met het hoger onderwijs. Of om de terugkeer van de basisbeurs te bekostigen, met behoud van ov-kaart voor studenten.