Columns

Van de redactie: minder zzp’ers = minder onderwijskwaliteit?

In de rubriek ‘Van de redactie’ geven redacteuren van Trajectum wekelijks commentaar op een actuele gebeurtenis.

Door Marc Janssen

Best aardig: Trajectum berichtte over het aantal vertrekkende zzp’ers aan de HU – in de strijd tegen ‘schijnzelfstandigheid’ – en dat leidde tot een item bij Nieuwsuur. Inclusief de exacte cijfers van Trajectum en als toevoeging een interview met ‘loon-slaaf-tegen-haar-zin’ Daan Westerink, die jarenlang tot volle tevredenheid als zzp’er aan de HU was verbonden.

Minder aardig: het ging over het vertrek van bijna vierhonderd zzp’ers die meewerkten aan het HU-onderwijs. Door dat vertrek vallen er onherroepelijk gaten. Daar helpt geen optimaliserende opleidingsmanager aan. Het verweer van de HU: dit kan niet anders, we willen geen problemen met de Belastingdienst.

Daarmee toont de hogeschool zich het braafste jongetje in de klas van de belastinginspecteur. Onnodig braaf, want zelfs de staatssecretaris van Financiën heeft al gezegd dat hij nog lang niet gaat handhaven op ‘schijnzelfstandigheid’.

Altijd welkom
Je zou liever zien dat de hogeschool haar ambities in dienst stelde van eindelijk eens een goede score op de Nationale Studenten Enquête (NSE). Een score die mogelijk onder druk kan komen te staan door verhuizingen en minder ondersteunend personeel. En die nog meer onder druk komt te staan door het vertrek van zzp’ers – vaak de bron van praktijkkennis en inspirerend onderwijs.

Ofwel: minder zzp’ers = minder onderwijskwaliteit. Of is die redenering te kort door de bocht? Trajectum gaat het de komende weken uitzoeken. Hoe vangt de HU het vertrek van veel zzp’ers op? En lukt dat een beetje? Of helemaal niet? Tips, bronnen, anekdotes en verhalen uit de praktijk zijn altijd welkom. Mail maar. Dan brengen we de rest weer op de hoogte.