Columns

Van de redactie: minister van bildung

In de rubriek Van de redactie geven redacteuren wekelijks commentaar op een actuele gebeurtenis. Deze week: wordt bildung een blijvende erfenis van Jet Bussemaker?

We zullen haar nog missen: Jet Bussemaker, demissionair minister van Onderwijs. Haar erfenis voor studenten ligt vooral bij de afschaffing van de basisbeurs. Maar ze laat nog iets na: haar liefde voor bildung. De laatste jaren hamerde ze er steeds weer op hoe belangrijk dat was: meer bildung in het onderwijs. En zeker in het hbo, met al zijn lerarenopleidingen.

Voor de minister stond dat vage begrip voor heldere zaken: voor het kritisch leren denken door studenten, hen uit te dagen om zelfstandig inschattingen te maken. Hen stimuleren om na te denken over waar ze voor staan, in relatie tot de wereld om hen heen.

Gek was het dus niet om haar weer eens te treffen aan de HU, bij de educatieve opleidingen aan de Padualaan 99. Deze zijn al jaren koploper in bildung. En dus komt de minister er graag. Deze week en bijvoorbeeld ook vorig jaar.

De vraag is alleen hoe het met de erfenis van Bussemaker verder gaat. Bildung lijkt te passen bij een PvdA-programma. Maar valt het in net zo vruchtbare aarde bij een minister van bijvoorbeeld D66? Of maakt een GroenLinks-minister er vooral milieu-bildung van? Reli-bildung door een CDA-man? Efficiency-bildung bij een VVD’er? En zal die minister, van welke partij dan ook, met net zoveel plezier de Hogeschool Utrecht bezoeken?

We houden het in de gaten.