Kort

Van Engelshoven hoeft geen nationaal instituut tegen intimidatie op universiteiten

Onderwijsminster Ingrid van Engelshoven ziet niets in het oprichten van een onafhankelijk nationaal instituut om seksuele intimidatie op universiteiten tegen te gaan. Dat antwoordt zij na Kamervragen van Tweede Kamerlid Kirsten van der Hul (PvdA). Deze vragen kwamen naar aanleiding van een artikel in Science Guide over een onderzoek van de Radboud Universiteit. Daaruit bleek dat de academische wereld veel klachten over seksuele en wetenschappelijke intimidatie niet serieus neemt.

Minister Van Engelshoven erkent dat er problemen zijn met intimidatie in de academische wereld. ‘De cultuur binnen universiteiten dient te veranderen, om wangedrag te voorkomen’, stelt zij. Door het universitaire systeem minder competitief te maken, hoopt de minister de algemene cultuur op academies te verbeteren.