Van Wijk, Leltz en Tuit gekozen

HU-docenten Ferdinand van Wijk (CDA) en Eric Leltz (GroenLinks) en student Frank Tuit (VVD) zijn gekozen in de gemeenteraad van hun woonplaats. Studenten Maria Ballast-Tatarian (VVD) en Serkan Sert (D66) grijpen naast een zetel. UPDATE

Lijsttrekker Van Wijk, docent culturele en maatschappelijke vorming, behoudt met zijn CDA drie zetels in de raad van Heumen. Of hij met de VVD een coalitie kan smeden, zoals hij in Trajectum nr 11 opperde is onwaarschijnlijk. Ook de VVD handhaaft zich op drie zetels en samen vormen de partijen geen meerderheid.

GroenLinks-lijsttrekker Leltz, docent organisatiekunde bij de faculteit Communicatie en Journalistiek, krijgt zijn felbegeerde vierde zetel in de raad van Ede niet. Bij de behaalde drie zetels ‘overheerst teleurstelling’, schrijft hij op zijn weblog. ‘Zeker als je de landelijke tendens meeweegt. Zeker ook als je kijkt hoe nadrukkelijk we aanwezig zijn geweest in de afgelopen 4 jaar.’

Student Frank Tuit is voor de VVD met voorkeurstemmen gekozen in de gemeenteraad van Woerden. Hij kreeg 223 stemmen bij een kiesdrempel van 195. Eerder stond op deze plek ten onrechte te lezen dat Tuit, tweedejaars smallbusiness and retailmanagement, niet was verkozen. De VVD in Woerdensteeg van vier naar zes zetels. Aangezien Tuit op de achtste plaats vande VVD-lijst stond, leek hij geen plek in het pluche verworven tehebben. Maar naar nu blijkt is hij door de voorkeurstemmen opgeschovennaar de vijfde plaats en komt in de raad.

Deeltijdstudente maatschappelijk werk en dienstverlening Maria Ballast-Tatarian grijpt mis. De VVD in Amersfoort behoudt haar zes zetels, terwijl zij op de zevende plaats van de lijst staat. Serkan Sert, onlangs afgestudeerd bij communicatiemanagement, zal zich voorlopig niet voor D66 in de gemeenteraad van Utrecht nestelen. D66 doet het hier weliswaar goed met een stijging van drie naar negen zetels, maar met een zestiende plaats is het raadslidmaatschap voor hem onhaalbaar.

Interviews met de HU-kandidaten uit Trajectum nr. 11 hier

UPDATE

Riet Koetsenruijter, docent bij de faculteit Gezondheidszorg, is herkozen in de gemeenteraad van Leusden. Zij staat op de derde plaats van de lijst van GroenLinks. De partij wint een zetelt en komt uit op drie. Zij gaat haar derde raadsperiode in.

Patricia Wijntuin, docent social work in Utrecht, maakt haar entree in de politiek. Zij staat op de tweede plaats bij GroenLinks in Utrecht en komt in de gemeenteraad. Zij is tevens docent-onderzoeker bij het Kenniscentrum Sociale Innovatie.