Veel aandacht voor onderzoek naar schulden

Lector Nadja Jungmann

HU-lector Nadja Jungmann concludeert in een achtergrondstudie voor de WRR dat voorlichting over geld weinig effect heeft.

Door Marc Janssen

Het WRR-rapport over schulden krijgt grote landelijke media-aandacht. ‘Schulden zijn niet altijd eigen schuld’, zo koppen verschillende media. Uit dit onderzoek blijkt dat persoonlijkheid, laaggeletterdheid, stress en armoede vaak tot schulden leiden. En dus moet hulpverlening bij schuldverlening laagdrempeliger.

Voorlichting
In een bijgaande achtergrondstudie zoomen HU-lector Nadja Jungmann en onderzoekster Tamara Madern in op de vraag of voorlichting helpt tegen het maken van schulden.

Hun conclusie, gebaseerd op een internationale meta-analyse van 300 studies: lessen, cursussen en voorlichting richten zich vooral op kennisoverdracht en hebben nauwelijks aandacht voor motivatie en vaardigheden. Terwijl die zaken juist belangrijk zijn. Daarnaast gaat het om het stellen van duidelijke doelen, voor de juiste doelgroepen, op het juiste moment.

Het onderzoek van Jungmann
bereikt vaker de landelijke beleidsvorming. Zo werd in maart van dit jaar nog een motie aangenomen in de Tweede Kamer, om knelpunten in de schuldhulpverlening op te lossen, zoals voorgesteld in onderzoek van de lectoren Anneke Menger en Nadja Jungmann en de onderzoekers Marc Anderson en David Stam – allen werkzaam aan de HU.